יום רביעי, 22 בפברואר 2012

כיצד לסרוג שרוול מושלם

ניסיוני לימד אותי שאין דבר מתסכל יותר מאשר לגלות שהשרוול שסרגתם לא מתאים, או, רחמנא ליצלן - לא נוח בבית השחי. אם לא מכירים את השיטות לסריגת שרוולים זה עלול להפוך את היצירה שעמלתם עליה לסריג מהגיהנום... אז כיצד עושים זאת נכון? שמירה על כמה כללים והיכרות עם סוגי השרוולים הנפוצים תעשה לכם את העבודה. במאמר זה אציג את סגנונות סריגת השרוולים הנפוצים ואתן כמה טיפים שיעזרו לכם לסרוג את השרוול המושלם.



לסרוג שרוול מושלם - זה לא קשה כמו שחושבים
על מנת לסרוג שרוול יפה ונוח ראשית עליכם להחליט איזה סוג שרוול אתם הולכים לסרוג. קיימים כמה סוגים של שרוולים נפוצים בסריגה. להלן כמה מהם:

שרוול "הכתף הנופלת" - שרוול ישר
שרוול זה הוא הפשוט והבסיסי ביותר לסריגה, ועשוי למעשה מקווים ישרים: את הגב, החזית והשרוול עצמו סורגים כריבוע או מלבן מבלי לעצב לו צורה כלשהי. את השרוול ניתן לסרוג גם כטרפז כדי לשמור על רוחב מתאים לאיזור הזרוע העליונה הרחב יותר - אך השוליים שלו יהיו תמיד תמיד ישרים. שרוול זה קרוי כך משום שהתוצר הסופי הוא של קו תפר נופל של השרוול - הוא אינו יושב על הכתף אלא על הזרוע.וככה זה נראה:

והתוצאה הסופית:
שימו לב לקו השרוול הנופל על הזרוע

וריאציה של "שרוול נופל" משודרג 
כל אלה המסתייגים מהמראה ה"זרוק" של שרוול נופל, יש וריאציה שמעדנת מעט את הנפילה אך שומרת עדיין על פשטות יחסית בסריגה. וריאציה זו מאפשרת לשרוול לשבת טוב יותר סמוך לכתף, ומעדנת את תחושת הנפילה של קו השרוול לעבר הזרוע. בשיטה זו פשוט מורידים כמה עיניים בקו ישר  בגב ובחזית של הסריג, ו"מגלחים" את החלק העליון של הטרפז בהתאמה.זה אמור להראות כך:

 
שימו לב לחלק ה"מגולח" בשרוול ולעיניים שהורדנו בקו ישר בחזית ובגב (שנראים אותו הדבר)

וריאציה נוספת ל"שרוול סרוג נופל"אם אתם עדיין לא מרוצים משיטה זו, נסו את הווריאציה הבאה לשרוול: בשיטה זו אנחנו יוצרים רצועה נפרדת לכתפיים, או מוסיפים הרחבה לקצה הטרפז של השרוול.
זה נראה כך:

תרשים זה מציג את שתי הוריאציות - מימין תוספת רצועה לשרוול, משמאל תוספת הרחבה לשרוול

שרוול מותאם לכתף ולזרוע
זהו השרוול המסובך יותר לעיצוב, מאחר והוא דורש הורדה הדרגתית מסויימת של עיניים מהשרוול, הגב והחזית. סריגת שרוול כזה דורשת מיומנות בסיסית ויותר בסריגה.ישנן דרכים רבות לעצב את ההתעגלות של השרוול, אך אישית אני אוהבת להשתמש תמיד בטכניקה הבאה לחזית ולגב:
שורת הורדה ראשונה: הורדת 3 עיניים בתחילת וסוף השורה
שורת הורדה שניה: הורדת 2 עיניים בתחילת וסוף שורה
שורת הורדה שלישית: הורדת עין אחת בתחילת וסוף שורה
שורת הורדה רביעית: הורדת עין אחת בתחילת וסוף שורה
אם יש לכם צורך במפתח עמוק יותר - הורידו 4 עיניים בשורה הראשונה, או הורידו עוד עין או שתיים בשורות הורדה נוספות.
וככה זה נראה:

וכך תראה התוצאה הסופית:

שרוול סרוג מותאם לכתף ולזרוע

סריגת שרוול רגלן
סריגת שרוול רגלן אינה מסובכת במיוחד, והתוצאה הסופית תמיד תהיה נאה ביותר. על מנת לסרוג שרוול רגלן עליכם להוריד עיניים במתינות ליצירת קו רגלן אלכסוני ויפה, שישב טוב על הכתף והזרוע שלכם. זווית ההרודה צריכה להיות מעט יותר גדולה מ-90 מעלות.
וככה זה נראה:


וכך תראה התוצאה הסופית:



הנה כמה טיפים שיעשו לשרוול שלכם רק טוב:

 טיפ 1:החליטו היכן השרוול שלכם מתחיל. כשאתם סורגים את הגב, קיבעו מראש היכן אתם מתחילים להוריד עיניים לקו בית השחי על מנת שהסריג לא יהיה ארוך מדי או חמור מכך: קצר מדי. אותו האמור באשר לשרוול עצמו: אל תתנו לשרוול לצאת קצר או ארוך מדי. השיטה הכי טובה היא למדוד בעזרת סרט מידה. גם אם אתם סורגים מהוראות סריגה, זיכרו שהוראות בסופו של יום לא נכתבו למידות הגוף שלכם, כך שאם יש לכם קו כתפיים רחב, מותן רחבה, חזה גדול או קטן - כל זה ישפיע על אורך השרוול וקו בית השחי.

 טיפ 2:קיבעו את רוחב השרוול בחלקו העליון והתחתון. החלק העליון של הזרוע רחב יותר ועל השרוול להיות רחב בהתאם. מרבית השרוולים מתרחבים מהחלק התחתון לעליון, או שהם רחבים לכל האורך - מה שמעניק קצה שרוול רחב וחופשי. גם פה, עליכם למדוד בעזרת סרט מידה את הרוחב הנדרש ולא לסמוך רק על הכתוב בהוראות הסריגה.

טיפ 3:
מידדו את עומק הפתח לבית השחי. כמה עומק אתם צריכים כדי לחוש חופשי ונוח? כמה בגדים תלבשו מתחת לסריג ומה העומק הנדרש כתוצאה מכך? סוגי צמרים שונים אמנם מעניקים אפקט מתיחה מסויים, אולם התוצאה הסופית בדרך כלל לא תהיה גמישה ואלסטית מספיק כדי שתחושו נוח במידה ועומק מפתח בית השחי לא יהיה עמוק מספיק.

אני מקווה שמאמר זה יהיה לכם לעזר!

שלכם,
רות האפרתי (צמרל'ה)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה