יום רביעי, 22 בפברואר 2012

כיצד לקרוא את התוויות על הצמר


צמר וספרי סריגה הם הדברים האהובים עלי ביותר. כמו אותן נשים שמשקיעות באוסף נעליים - אני משקיעה בשני האוספים שלי: את ספרי הסריגה אני צוברת לאט לאט, רוכשת או מקבלת במתנה ספרים מחו"ל. את הצמר שלי אני אוספת פשוט מתוקף כל הפרוייקטים שאני עושה, ויש לי תיבות וקופסאות נחמדות ועצומות שבהן הוא מאופסן. אני תמיד נשבעת לעצמי לא לקנות צמר חדש, אלא לנצל את הקיים, אבל "איכשהו" תמיד מה שיש לי לא מתאים....לצערי, הצמר הישראלי, סטייל ויטלגו, בדרך כלל מגיע עם תוית פשוטה בלי גינונים מיותרים. העטיפה של הצמר מעידה על המשקל שלו (100 גרם או 50 גרם בדרך כלל), על שמו ועל אורך החוט. אני כותבת "לצערי" משום שצמרים אמורים להגיע עם כמה אינפורמציות בסיסיות שאמורות לסייע לכם להתחיל את תהליך הסריגה הכי טוב שאפשר.

מצד שני, אפשר למצוא כמה צדיקים בסדום, ואכן ישנם צמרים שמגיעים עם אינפורמציה חיונית המודפסת על גבי התוית בישראל, כאשר מדובר בדרך כלל בצמרים מיובאים. בכלל, נושא התיווי של צמרים הוא חלק בלתי נפרד מתעשיית הצמר בחו"ל וחלק מהשרות הבסיסי של הלקוח הרוכש את הצמר. בדיוק כפי שחולצה בחנות מגיעה עם תוית המפרטת את מרכיבי הבד והוראות כביסה ויבוש, כך גם צמר אמור להגיע (רק שבמקרה זה האינפורמציה מעט יותר מורכבת).

 הנה כמה דוגמאות למידע השימושי והחשוב הזה:
 מידע ראשון: כיצד קוראים לצמר:לכאורה מדובר בפרט שולי, שכן שמו של הצמר הוא בדרך כלל מותגי. אבל כוונתי בשם היא לשם האמיתי של הצמר ולא לשם המותגי. למשל, צמר המכונה Abuellita. השם "Abuellita" הוא שם המותג, אולם ליד השם מופיע גם הטקסט: 2PLY - וזה החלק החשוב. למעשה, צמרים (ובעיקר צמרים אמיתיים שנטווים ביד או במכונת טוויה) מוגדרים על פי העובי שלהם (או "משקל" בתרגום חופשי מאנגלית), ולפיכך מותאמים למסרגות בעובי המתאים. לפיכך, צמר 2PLY מתאים למסרגות מספר 2-3. צמר 3PLY מתאים למסרגות מספר 3-4 וכן הלאה. שיטת ה-PLY מתאימה, כאמור,  בעיקר לצמרים טבעיים שעברו הליך טוויה, כגון צמר מרינו או צמר אלפקה ועוד.ישנן חברות שלא משתמשות בסימון בשיטת ה-PLY אלא מסמנות את הצמרים שלהן בשיטות אחרות.

כך למשל, סימון המכונה (DK (Dubble knitting. צמר המסומן DK תואם לצמר 4PLY - ובמילים אחרות: תואם למסרגות 3-4 מ"מ. למעשה, סימון זה הוא הפופולארי והנפוץ ביותר בעולם.סוג נוסף של צמר הוא צמר ה-Aran. במקור, צמר ה-Aran נוצר כדי לסרוג אפודות עבות לדייגים באזורים הקרים, אשר יוצאים לדיג בשעות המוקדמות של השחר ובקור מקפיא. צמר ה-Aran הוא צמר עבה מעט יותר מה-DK, מתאים מאוד לאפודות וסוודרים חמים ועבים. בצמר זה רצוי להשתמש במסרגות מספר 5 או 5 וחצי.הסוג הבא של הצמר הוא צמר מסוג Chunky.  מדובר בצמר עבה, המתאים למסרגות מספר 5-6 מ"מ. צמר זה מתאים לאפודות עבות, כובעים או צעיפים חמים וכבדים.הצמר העבה הבא שתוכלו למצוא הוא Supper Chunky. צמר זה מתאים למסרגות מספר 7-12 מ"מ.והצמר הגדול מכולם נקרא פשוט Big (שם פשוט נפלא לטעמי..). צמר זה מתאים למסרגות ממספר 9 מ"מ ועד 20 מ"מ. אני יכולה רק לדמיין אלו דברים מדהימים אפשר לסרוג בצמר כזה..כמובן שתמיד אפשר לסרוג בכל מסרגה שבא לכם ולא רק במסרגה שמתאימה לצמר. אם למשל תסרגו במסרגה מספר 6 צמר 2PLY תקבלו סריג קליל ואווירירי עם חורים גדולים, וכך הלאה.

yarn labels

אבל מה... כל מה שכתבתי פה מתאים לשיטת התיווי הבריטית (שהיא השיטה המועדפת עלי ועל כך אפרט בפוסט נפרד). בארה"ב השמות הם קצת אחרים. לנוחיותכם אני מצרפת טבלה של המרת משקל הצמר מ"בריטית" ל"אמריקנית". במאמר מוסגר אספר לכם שבכלל שיטת כתיבת הוראות הסריגה שונה בין הבריטים והאמריקנים, ועל כך גם בפוסט נפרד...

USA
UK
Sport
PLY4
Light worsted
DK
Fisherman/Worsted
Aran
Bulky
Chunky
Extra Bulky
Super Chunky

מידע שני: מה מתח הסריגה הממצוע בס"מ (או אינצ'ים) 


label symbols

לכל צמר יש מתח סריגה שונה הנובע משילוב משתנה עובי הצמר, עובי המסרגה, מספר העינים והשורות ומתח הסריגה האישי (אחד סורג צפוף, אחר סורג רפוי). תויות הצמר אמורות להכיל את הממוצע הסטנדרטי של המשתנים הללו במה שמכונה Gauge. במילים אחרות ופשוטות יותר: מדובר בשטח הסריגה בסמ"ר ביחד למספר העיניים והשורות. כך למשל Gauge של 10 סמ"ר במצב של 10 שורות על  15 עיניים. ליד סימון ה-Gauge תמיד יהיה סימון של עובי המסרגה לפיה נעשה החישוב. מדובר כאמור בממוצע בלבד. יתכן ומתח הסריגה שלכם יוביל לכך שסריגת 10 שורות על 15  עיניים יוביל לשטח סריג של 12 סמ"ר (בהנחה שהסריגה שלכם רפויה יותר). ככלל, אם אינכם בטוחים במתח הסריגה שלכם סרגו ריבוע דוגמה וסיפרו את מספר השורות והעיניים כדי לשקלל מה דרוש לכם לצורך מה שבכוונתכם לסרוג, ואילו שינויים עליכם לעשות אם בכוונתכם לסרוג מדוגמה מוכנה (במידה ויהיו).מידע שלישי: הוראות שימוש, כביסה ויבושבדיוק כמו בפריטי לבוש, לכל צמר הוראות כביסה ויבוש שונים. ככלל, כמובן שאסור לעולם לייבש צמר במייבש, ורצוי תמיד להניח אותו על מגבת יבשה פרושה, על מנת למנוע מתיחה של הסריג בשל כוח המשיכה או בשל תליה רשלנית. אני מצרפת לנוחיותכם כמה מהסימונים הסטנדרטיים (לקוח מהאתר http://www.trendsetteryarns.com/symbols.htm):

סמל
תאור
Tub - Washing instructions.
Triangle - Bleaching instructions.
Square - Machine drying instructions.
Iron Ironing and pressing.
Circle - Dry-cleaning.
Washing
Tub with Hand - Hand washable.
Tub with 40 degrees - Machine washable in lukewarm water.
Tub with 100 degrees - Machine washable in hot water.
Tub X'd Out - Do not machine wash.
Bleaching
Triangle - Chlorine bleach per directions on label.
Triangle X'd Out - Do not use chlorine bleach.
Drying
Square with Line - Dry flat. Do not use dryer.
Square with Circle - Machine dryer.
Ironing
Iron with 1 dot - Cool iron.
Iron with 2 dots - Warm iron.
Iron with 3 dots - Hot iron.
Iron X'd Out - Do not iron..
Dry-cleaning
Circled A - Dry-cleanable with Any solvent.
Circled P - Dry-cleanable with any solvent except trichloethylene.
Circled F - Dry-cleanable with fluorcarbon or petroleum solvents only.
Circled X - Do not dry clean.אלה הפרטים החשובים ביותר שעליכם לחפש על הצמר, מעבר לחיפוש הצבע או סגו הצמר המתאים ביותר לכם. בהמשך אספר לכם על סוגי צמר שונים, ההבדלים בינהם ואיזה צמר יתאים לאיזה פרוייקט.

שתהיה לכם סריגה נעימה...


שלכם, 
רות האפרתי (צמרל'ה)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה