יום רביעי, 22 בפברואר 2012

סריגת בובות: זהירות! זה ממכר!

צ'יקואלה - התרנגולת הסרוגה (או שמא תרנגול?...)

עד לפני שנים ספורות חשבתי שבובות סרוגות הן דבר נחמד ובמקרה הטוב חביב, כשמרבית התוצרים הסרוגים שראיתי של בובות סרוגות היו... נו... איך לומר? זוועה....ואז קרה המפנה - תקראו לזה "הארה": זה קרה בפעם הראשונה שהתוודעתי לאלן דארט. לראשונה התוודעתי לאלן לפני כ-8 שנים, כשניתקלתי בעבודות מרהיבות בספרות הסריגה ובמגזיני הסריגה בחו"ל. למעשה, דמיינתי לעצמי שאלן דארט זו אישה מבוגרת, עתירת ניסיון בסריגה, חביבה ועמוסת נכדים. אז זהו, שלא. אלן דארט הוא פשוט... בחור! כן, כן, זה גבר שסורג את הבובות היפות בעולם, מעצב וממציא דמויות מרהיבות בשתי מסרגות - ותודו שזה מדהים ומחמם את הלב.ועכשיו הזמן לומר שאת הלינק לאתר של אלן דארט תמצאו רק בסוף הפוסט הזה עם הסבר מדוע הוא מצוי לעיונכם רק בסוף....  בינתיים, כמה דוגמאות לעבודותיו:

Wedding Cake Border Collie Springer Spaniel Siamese Jultomtar & Teeny Tomte* Baby Pearl Harvest Mice Albert and Mabel Tyrone O'Saurus 
אלן דארט - האיש והמסרגה


הטכניקות הבסיסיות של אלן דארט - האיש שהמציא מחדש את סריגת הבובות:את הוראות הסריגה של דארט לא תמיד קל להבין, והן דורשות מיומנות בסיסית ומעלה בסריגה - ובעיקר יכולת טובה מאוד בקריאת הוראות סריגה באנגלית. האיש, שמתגורר בבריטניה, כותב את ההוראות באנגלית בריטית (הסגנון המועדף עלי) ומשתמש ליצירות שלו בעיקר בטכניקות הבאות:טכניקת שורות חלקיות: זו הטכניקה שאיפשרה לי ליצור לתרנגולת הסרוגה שלי את הפולקע המצחיק והמקסים הזה:
אחח... איזה פולקע!

הטכניקה הזו מאוד פשוטה: סירגו חצי שורה (נניח 10 עיניים במקום 20), סירגו חזרה עד תחילת השורה. כעת סירגו שוב חצי שורה, רק הפעם 9 עיניים וחזרה לתחילת השורה (כל הזמן הזה אתם לא סורגים את 10 העיניים של חצי השורה השני), כעת 8 עיניים וחזרה, 7 עיניים וחזרה וכך הלאה - ואז סירגו את כל השורה המלאה. בעצם יוצאת לכם סריגה מפסלת: אתם מפסלים את הנפח - סורגים מעין בלון. זה מאוד מאוד פשוט לביצוע, אבל לעיתים קשה להבין זאת בהוראות סריגה באנגלית.טכניקת תחרה בסיסית: יצירת חור קטן על ידי YO (או YFO). דארט לא משתמש בחורים כדי ליצור תחרה, אלא כדי ליצור קיפולים פיסוליים כמו בכרבולת של התרנגולת שלי:

שימו לב לגלים הקטנים של הכרבולת - כמו כרבולת אמיתית

למעשה, הכרבולת נסרגה בצורה הכי פשוטה בעולם: סריגת מלבן קטן שבמרכזו כמה חורים. סריגת 2 עיניים יחד נעשית בשיטה של העברת עין לא סרוגה, סריגת העין הבאה והפלת העין הלא סרוגה מעל הסרוגה - מה שתורם ליצירת הגלים. בקיפול המלבן על קו האמצע עם החורים נוצרים הגלים שמאפיינים כרבולת של תרנגול.טכניקת קיפול: דארט משתמש בקיפולים פשוטים ביותר של צורות פשוטות ליצירת עיגולים, אליפסות וכדומה. העיניים העגולות של התרנגולת למשל הן מלבן סרוג שכווץ לכדי עיגול על ידי השחלת החוט בשורה האחרונה (בלי שהורדנו עיניים) ומתיחתו ליצירת כיווץ. כך גם הכרבולת התחתונה - מלבן שקופל לשניים ונתפר יחד. כשמתבוננים בתוצר המוגמר קשה להאמין שמדובר בסך הכל במלבנים וריבועים פשוטים.

העיניים והכרבולת: לא יותר מסתם קיפולים

טכניקות החלפת צבעים: אם אתם עוד לא יודעים סריגה בשני צבעים - רוצו ללמוד (בהמשך גם אקדיש כמה פוסטים לטובת העניין). דארט אוהב מאוד להחליף ולשנות צבעים ליצירת טקסטורה של בגד שסרוגה בגוף הבובה. קחו לדוגמה את החלק העליון של השמלה וה"שרוול" שלה שסרוגים ישר כחלק מהצוואר והכנף:
 
הבגד סרוג בגוף הבובה: שימו לב לצווארון ולשרוול

סריגת ומילוי חלקים קטנים: 
דארט סורג ומעצב את הבובה עד לציפורן או הניב האחרונים, מה שאומר הרבה פעמים סריגת חלקים פצפונים שצריך למלא באקרילן. על מנת לסרוג בקטן אני מאוד ממליצה להשתמש במסרגות ילדים (אלה הקטנות, כחצי מאורך מסרגה רגילה). זה מאוד נוח לסרוג קטן במסרגה קטנה. ניתן גם לרכוש (רק בחו"ל) מסרגות קטנות לסריגת בובות. לגבי המילוי: יש לדחוס את האקרילן באמצעות פינצטה לתוך החלקים הקטנים. שימו לב לרגליים של התרנגולת:

הציפורניים נסרגו במסרגות קטנות ומולאו על ידי פינצטה


שילוב צמרים שונים: 
כל בובה של דארט בעיני מספרת סיפור, יש לה אופי וחיים משלה. פעמים רבות הבובה מחזיקה משהו או מישהו... במרבית הפעמים נדרש שימוש בצמרים מסוגים אחרים. קחו למשל את האפרוחון כדוגמה:

האפרוחון - נסרג בצמר SNUGGLY


טכניקות נוספות: 
יש עוד המון טכניקות שלא ציינתי פה, אבל חשוב לציין שדארט משתמש גם בטכניקות שלא מעולם הסריגה, כגון שימוש בספרי שיער כדי לעצב שיערות של בובה, צביעת חלקים של הבובה (כמו לחיים ורודות) ועוד.כבר אין לכם סבלנות להתחיל לסרוג בובה של דארט? חכו. הנה עוד כמה טיפים ואינפורמציה חשובהקחו בחשבון שדארט משתמש בצמרים שניתן להשיג בד"כ רק בחו"ל. נסו למצוא את הצבעים והצמרים הכי דומים, אבל הרגישו חופשי לאלתר. הנה למשל הגירסה המקורית של התרנגולת - וכפי שאתם ודאי רואים, הגירסה שלי לא רק חסרה אפרוח (נגמר לי הצמר!) אלא גם שונה מעט בצבעים וגם האפרוח נסרג בצמר אחר:

Mother Hen and Chicks
הגירסה המקורית - מצא את ההבדל 

את הוראות הסריגה ניתן לרכוש על ידי תשלום באמצעות PAYPAL. ההוראות נשלחות אליכם במייל בפורמט PDF. אני ממליצה להדפיס את ההוראות ולא רק לשמור במחשב. חשוב מאוד לשמור על זכויות יוצרים ולא לפרסם או להעתיק את ההוראות שלו בשום מקום - דארט מאוד רגיש לנושא (ובצדק! זוהי פרנסתו העיקרית). עם זאת, לדראט אין התנגדות שתמכרו את הבובות שסרגתם - כל עוד לא תמכרו את ההוראות לסריגתן. אם אתם נתקלים בבעיה - כיתבו לו, הוא תמיד עונה.ועוד דבר, אולי הכי חשוב: סריגת בובות היא יכולת נרכשת. ככל שתסרגו יותר בובות של דארט, כך תלמדו לבד את הטכניקות העיקריות (שדי חוזרות על עצמן) ותוכלו לפתח ולעצב בובות משלכם. ומי יודע, אולי תהפכו לאלן דארט הבא...ועכשיו הרגע שחיכיתם לו: האתר של אלן דארט. ואני חייבת הסבר מדוע הלינק ממוקם בסוף הפוסט: ברור לי שברגע שתעברו לאתר שלו יהיה לכם קשה לחזור חזרה לאתר שלי.... (((:כמומחית להוראות של דארט אשמח לעזור לכל מי שנתקל בבעיה בהבנת ההוראות.בהמשך אשמח להרחיב וללמד קצת יותר על סריגת בובות... נתראה בפוסטים הבאים (אל תשכחו להרשם כמנויים ולהיות הראשונים לקרוא את הפוסטים החדשים!)


ואני שוב מזהירה: סריגת בובות היא אקט ממכר! ואל תגידו שלא ידעתם!


שלכם,
צמרל'ה

תגובה 1:

  1. אוי זה נהדר. זה כל כך פשוט וכל כך יפה ותמים. בובות סרוגות יכולות ללוות אותנו כל החיים, גם כשאנחנו כבר לא ילדות. עכשיו המטרה שלי היא לסרוג את דורה, כןכן, אותה דורה צפייה ישירה שהילדים שלי כה אוהבים.

    השבמחק