יום רביעי, 22 בפברואר 2012

כיצד לסרוג תחרה - חלק 2

בחלק הראשון של המאמר על סריגת תחרה הסברתי באופן כללי כיצד נוצרים החורים בסריג שיוצרים מרקם תחרה, כיצד ללפף חוט סביב המסרגה וכיצד לסרוג שתי עיניים יחד. בפרק זה אסביר כיצד לקרוא הוראות סריגת תחרה מטבלה/רישום גראפי. אישית, אני מוצאת שסריגה מטבלה נעימה ונוחה הרבה יותר, זאת, מאחר וסריגת תחרה היא תמיד חזרה קבועה של מספר מסויים של שורות (כל דוגמת תחרה היא חזרה שונה וקבועה על פני מספר שורות שונה). טבלה גראפית מציגה את השורות ואת העיניים בצורה ברורה, בלי טקסטים מיותרים שלפעמים הולכים לאיבוד בים של שורות טקסט אחרות, ואם מאבדים לרגע את הריכוז עלולים לחרב את כל הדוגמה. החיסרון היחיד בעבודה עם טבלה הוא שיש להתרגל לכל אלמנט גראפי בנפרד ולעת לקרוא אותו במהירות ואפילו די אוטומטית. זה לוקח קצת זמן, אבל מאחר ומדובר בחזרות על אותן שורות עד מהרה תמצאו את עצמכם מדקלמים את הגרפיקה ואת הפרשנות ה-"סריגתית" שלה.

Leaf and Trellis stole from Victorian Lace Today

אז זהו שלא צריך דוקטורט כדי לקרוא טבלת סריגה, למרות שלפעמים נדמה שתואר כזה נדרש... מה לעזאזל משמעות כל הסמלים האלה? איפה מתחילים? האם עובדים מימין לשמאל או משמאל לימין? ומה בשם אלוהים משמעות התיבה שבה כתוב "ללא עין"? למעשה, בטבלת סריגת תחרה הסמלים המופיעים בכל משבצת מסמלים פעולת סריגה כלשהי. לכל טבלת סריגה יש מפתח סמלים שמסביר מהי הפעולה הנדרשת. הנה למשל דוגמה שלקוחה מאחד האתרים ללימוד סריגה האהובים עלי (ואל תיבהלו מהאנגלית - התרגום למטה):


והנה התרגום של הטבלה:
הטבלה מורכבת מ-6 שורות ומ-9 חזרות של עיניים ליצירת הדוגמה בכל שורה (כשבאפשרותכם לסרוג כל מכפלה של 9 בשורה).
והנה המקרא בעברית להוראות המקוצרות באנגלית
 K= ימין  (או: Knit)
P = שמאל (או: Pearl)
RS = צד סריגת ימין "הצד הנכון" (Right side)
WS = צד סריגת שמאל "הצד הלא נכון" (Wrong Side)
YO = להעביר חוט קדימה או אחורה (תלוי בצד הסריגה) (Yarn Over) הנה סרטון המסביר כיצד לעשות זאת.
K2TOG = לסרוג שתי עיניים יחד (Knit 2 Together) הנה סרטון המסביר כיצד לעשות זאת.
SSK = להעביר 2 עיניים בלי לסרוג אותן למסרגה השניה (בכיוון הסריגה), להחזיר למסרגה בחזרה ולסרוג אותן יחד. ההעברה למסרגה יוצרת מעין סיבוב בעין שיוצר אפקט מעניין בתוצאה הסופית. (Slip, Slip, Knit)  הנה סרטון המסביר כיצד לעשות זאת.
P2SSO = מדובר בצמצום עיניים כפול המתקיים כך: מעבירים שתי עיניים למסרגה השניה בכיוון הסריגה. סורגים עין אחת כרגיל (ענין שלישית ולא אחת מהעיניים שהעברנו זה עתה). מעבירים עין מעל שתי העיניים האחרונות בבת אחת ("מפילים שתי עיניים"). הנה סרטון שמסביר בדיוק כיצד עושים זאת.

וככה זה אמור להראות:



 עכשיו כשתירגמנו את ההוראות, עליכם לקרוא את הטבלה מימין לשמאל ולסרוג כל עין לפי הסימול המתאים לה במיקומה בטבלה על פי מפתח הסימול. אם אתם נתקלים בקושי להבין חלק מהפרוש של הסימול תמיד תוכלו לכתוב HOW  TO .... ולמצוא סרטון מתאים ביו-טיוב. עוד לא קרה שלא מצאתי סרטון מתאים לסימול שלא הבנתי. החדשות הטובות הן שמפתח הסמלים הוא בינלאומי, כך שאם למדתם אותו תוכלו תמיד להשתמש בו בכל דוגמה שתבחרו (בניגוד לדוגמאות סריגה טקסטואליות מעט שונות בין אנגלית בריטית, אנגלית אמריקנית ואנגלית אוסטרלית או ניו-זילנדית). בקיצור: הרווחתם!

 מה קורה כשיש סימול NO STITCH?

 סימול NO STITCH ("אין עין") עשוי להופיע בטבלאות תחרה. הסיבה היא פשוטה: במהלך סריגת שורות קבועות של דוגמת תחרה, בחלק מהשורות אנו מוסיפים עיניים שיורדות ונעלמות בשורות אחרות. כך למשל, אתם עשויים להיתקל בדוגמה שבה בשורה אחת תהיינה לכם 20 עיניים, בשורה אחרת תהיינה לכם 26 עיניים ובשורה לאחר מכן תחזרו ל-20 עיניים. במקרה זה, בשורה של 20 תהיינה לכם 6 משבצות ריקות של NO STITCH. פשוט התעלמו ממשבצות אלה וסירגו כאילו הן לא קיימות.מקווה שמאמר זה יהיה לכם לעזר.


שתהיה לכם סריגה נעימה!


שלכם,
רות האפרתי (צמרל'ה)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה