יום רביעי, 22 בפברואר 2012

כיצד לסרוג תחרה - חלק 1

מתוך הספר Loop D Loop Lace מאת Teve Durham שקיבלתי במתנה מבעלי

בימים אלה אני עוסקת בסריגה של כמה סוגי תחרות עבור עליונית בולרו, שאמורה להיות מורכבת מכמה סגנונות תחרה מורכבים יותר ומורכבים פחות. ההשראה שלי הוא ספר נפלא שקיבלתי במתנה שמכונה Loop D Loop Lace מאת Teva Durham. הספר מלא בדוגמאות תחרה מדהימות שמיושמות על פריטי יום יומיים ולא יומרניים מדי. המעצבת שכתבה את הספר לוקחת את התחרה צעד אחד קדימה ומיישמת אותה גם על סריגים בצמר עבה במיוחד (והלא תחרה בדרך כלל מזוהה עם חוט עדין ודק). אותי אישית לא מעניין לסרוג מפות או שמיכות תחרה. המאמץ והזמן לא שווים את זה. תמיד אעדיף לסרוג פריטי לבוש למלתחה שלי או של בנותי המתבגרות. הספר הזה מספק לי בדיוק את מה שאני מחפשת, אך דורש מיומנות סריגה גבוהה למדי.

שער הספר (שהפך בהחלט לאחד האהובים עלי)

בדרך כלל תחרה מזוהה עם סריגת קרושה במסרגה אחת, שם היא נוצרת בקלות מתוך שרשראות ועמודים. סריגה בשתי מסרגות מסובכת יותר.אז איך סורגים תחרה בשתי מסרגות? סריגת תחרה דורשת אמנם מיומנות מסויימת בסריגה, אבל היא אינה מסובכת במיוחד, כל עוד מקפידים על ההוראות. ברמת העקרון, תחרה בשתי מסרגות מורכבת ממשחק בין "עין מדומה" (תכף אסביר) וסריגת שתי עיניים יחד. יש כמובן וריאציות, כגון סיבוב וליפוף של עיניים (באנגלית: YO, או Yarn Over), מה שיוצר אפקט מעניין בסריג ועוד ועוד. בעצם יש אינספור דוגמאות ואפשרויות שכולן עובדות על אותו עיקרון. בעצם בשיטה זו אנחנו מורידים עין ומעלים עין תוך יצירת חורים בסריג.אז איך זה עובד? הנה דוגמה בסיסית לתחרה פשוטה:נתחיל ב-24 עיניים לאחר שסרגתם כמה שורות שמאל וימין (באנגלית סריגת שמאל ימין מכונה Stocking Stitch - "שורות עוקבות" בתרגום חופשי, או בקיצור :st-st) התחילו כך:שורה ראשונה בימין: (2 עיניים ימין, ליפוף החוט סביב המסרגה, סריגת 2 עיניים יחד, 2 עיניים ימין, ליפוף, 2 עיניים יחד)* עד סוף השורה.שורה שנייה בשמאל: סריגת שמאל. את העיניים המלופפות ("עיניים מדומות") לסרוג כאילו היו עיניים רגילות.שורה שלישית בימין: (4 עיניים ימין, ליפוף, 2 עיניים יחד, 2 עיניים ימין, ליפוף, 2 עיניים יחד)* עד 4 העיניים האחרונות, אותן לסרוג בימיןשורה רביעית בשמאל:  שמאל לכל השורה. את העיניים המדומות לסרוג כרגיל.שורה חמישית כמו שורה ראשונה.שורה שישית כמו שורה שניה.

Yarn Over knit
כך מלפפים חוט שיוצר עין מדומה (מעבירים אותו קדימה ואז סורגים ימין רגיל)

זה היה מתכון בסיסי ביותר לתחרה: בעצם יצרנו "חורים" במעין זיגזג.ועכשיו דוגמה קצת יותר מורכבת לתחרה שמכונה תחרת V:הדוגמה הזו עובדת על מכפלות של 9 עיניים +1 (למשל 36 עיניים +1 = 37 עיניים).
 שתי שורות ראשונות סירגו שמאל וימין כמן st-st.
שורה 3: עין ימין, (*לסרוג 2 עיניים יחד, 2 עיניים ימין, לפפו את החוט סביב המסרגה, עין ימין, לפפו את החוט סביב המסרגה, 2 ימין, העבירו עין למסרגה השניה בכיוון הסריגה,  עין ימין, העבירו את העין שהעברתם למסרגה השניה מעל העין שסרגתם ("להפיל עין")*) מ-* ועד * הן ההוראות עד לסוף השורה.
שורה 4: שמאל
שורה 5: עין ימין (* עין ימין, שתי עיניים יחד, לפפו את החוט סביב המסרגה, 3 ימין, לפפו חוט, העבירו עין למסרגה השניה בכיוון הסריגה, עין ימין, העבירו את העין שהעברתם מעל העין שסרגתם עתה ("להפיל עין"), עין ימין*) מ-* ועד * הן ההוראות עד סוף השורה.
שורה 6: שמאל

שש השורות הללו יוצרות את הדוגמה.


 בכוונתי להקדיש כמה פוסטים לנושא התחרה מאחר וזהו נושא מורכב. בפוסטים הבא אסביר איך להתמודד עם ליפופים וסיבוכיות של תחרה ולהישאר בחיים, וכיצד לקרוא הוראות תחרה מטבלה גרפית ולא הוראות כתובות (האמת: תענוג!)מה שכן, הדבר החשוב ביותר אולי בסריגת תחרה הוא ריכוז: מספיק שתפספסו ליפוף, או סריגת שתי עיניים יחד - הכל ישתבש בצורה נוראית. אני אישית פרמתי כבר כמה פעמים שורות רבות של תחרה בימים האחרונים, מאחר ובכל פעם הייתה לי הפרעה אחרת בריכוז (הילדה בדיוק רצתה מיץ, בעלי שיחיה בדיוק שאל משהו..) בקיצור: קחו לכם זמן פרטי, או שתבהירו היטב לסביבה שאתם באמצע סריגה מורכבת. בני ביתי כבר יודעים שכשאני צועקת: "אני סופרת!" הכוונה היא שאני במצב "סריגה חריפה" ושאסור להפריע לי אפילו לא בעיטוש....

עוד מתוך הספר: שמלת תחרה במגוון סגנונות, עדינה ויפה במיוחד
גם במקרה של תחרה האינטרנט מלא סרטוני הדרכה מעניינים וטובים. הנה דוגמה לסרטון הדרכה בכמה חלקים:http://www.youtube.com/watch?v=x54kZYtWyXYשיהיה בהצלחה, ואם יש שאלות אני פה לרשותכם!

שלכם,

רות האפרתי (צמרל'ה)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה