יום חמישי, 23 בפברואר 2012

על סריגת תחרה, סימולי תחרה ומה שביניהם


לפני כמה ימים פנתה אלי סורגת-פורמת חביבה בעניין תרשים גראפי לסריגת תחרה מקסימה, לאחר שזו איבדה את מפתח סימולי הטבלה. ללא מפתח הסימולים לא ניתן לפרש את הטבלה ולדעת כיצד לסרוג אותה. ביקשתי ממנה לשלוח אלי את התרשים כדי שאעזור לה לפענח אותו, בחושבי שלא יהיה לי קשה לעשות זאת לאור נסיוני בסריגת תחרות שונות. אבל מחשבה לחוד ומציאות לחוד: כשקיבלתי את התרשים במייל היה לי קשה לפענח את תוכן הטבלה. הסיבה לכך הייתה כפולה: ראשית, הטבלה הייתה מיושנת, וככזו הכילה סימולים שכבר לא כל כך עושים בהם שימוש, הסיבה השניה הייתה שלא הכרתי חלק מהסימולים בעצמי. להפתעתי הרבה, אפילו שתי מומחיות שנחשבות למאסטריות בסריגה שאני מכירה מחו"ל לא ידעו לומר לי מהם הסימולים שגם אני לא הבנתי. בקיצור: חידה!

 
תחרה אסטונית - המיטב שבתחרות הסרוגות

בושה ונכלמת מכשלוני לסייע מייד נענתי לאתגר וניסיתי לפענח מהם הסימולים בטבלה שנשלחה אלי. לשם כך, היה עלי קודם כל לזהות באיזה תחרה מדובר. נקודת המוצא הייתה שתחרות מורכבות בדרך כלל נושאות שם ידוע וניתן יהיה למצוא אותן באינטרנט. מהחומר שנשלח אלי זיהיתי את שם הטבלה שנכתב באסטונית. חיפוש מהיר בגוגל העלה שמדובר אכן בתחרה אסטונית (בין אמנויות התחרות המרהיבות והנפלאות ביותר שקיימות) שנקראת תחרת הערבה הבוכיה (Weeping Willow Lace). לקח לי עוד קצת זמן לאתר טבלה סריגה חדשה ומודרנית לתחרה זו, ובאמת גיליתי שהסימונים בטבלה החדשה מודרנים ושונים מעט מהסימונים בטבלה הישנה שנשלחה אלי. זה אמנם עזר לי לזהות חלק מהסימולים, אבל נותרו עוד שני סימולים שלא ידעתי מה הם. מייד אצתי רצתי למדף הספרים שלי והוצאתי את מגדיר הסריגה שלי (כן, כן, יש כאלה שמחזיקים מגדיר ציפורים, יש המחזיקים מגדיר פרחים, אני מחזיקה מגדיר סריגה...). גם במגדיר שלי לא הצלחתי למצוא מפתח לסימולים הללו, למרות שמדובר לכל הדעות בספר מודרני ומקיף.

תחרת הערבה הבוכיה - תחרה אסטונית מרהיבה (לקוח מאתר זה)

שני צדדים לתחרה: 
תחרות סטנדרטיות ותחרות מורכבות מאוד למעשה, קיימים שני סוגים עיקריים של סימולים לתחרות: סימולים סטנדטיים החוזרים על עצמם בכל תחרה פשוטה או מורכבת, ובכללם: ליפוף, סריגת שתי עיניים יחד, סריגת SSK, או סריגת SK2P (עליהן הרחבתי בפוסטים כיצד לסרוג תחרה חלק ראשון וחלק שני). אבל לתחרות המורכבות באמת, אלה שבאמת נחשבות "תחרה עדינה" יש סימולים רבים נוספים אחרים שקשה למצוא היום את פירושם אפילו באינטרנט (הקלידו "knitting symbols" ותמיד תגיעו לאתרים שמציגים את הסימולים הבסיסיים ביותר). חלק מהסימולים לתחרות מורכבות ועדינות, כמו התחרה האסטונית המופלאה נראים די מאיימים, ויש מעט סורגים-פורמים שיודעים לפרש אותם כלאחר יד, כאשר מדובר בעיקר במאסטרים לסריגה, או בסורגות מבוגרות מאוד. בסופו של דבר, ולאחר התרוצצות מתישה ברחבי הבלוגספירה,הצלחתי לשים את ידי על מסמך מקיף בו מפתח כל הסימולים העלומים המאפיינים תחרות עדינות ומרהיבות, כגון תחרה אסטונית ואני מביאה אותו כאן לפניכם להורדה (הורידו, גיזרו ושימרו). לצפיה בקובץ ליחצו כאן (ליחצו על download original מצד ימין למעלה והקובץ יורד למחשב שלכם).


שלכם, רות האפרתי(צמרל'ה)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה